Allmänna villkor
Allmännavillkor för Hockeytown
Dessa villkor gäller från 2020-08-03 och är tillämpliga i fall svensk eller annan tillämplig lag ej föreskriver villkor som är i konflikt med detsamma. Som konsument omfattas du av Konsumentköplagen, Konsumenttjänstlagen och Distansavtalslagen. Köparen skall vara myndig eller inneha målsmans godkännande för att ingå avtal med hockeytown.se
Hockeytown.se & Hockeytown.eu ägs och drivs av
Spobik AB
Organisationsnummer 559155-6633
Mogölsvägen 14
555 94 Jönköping
Betalsätt
För att möjliggöra en säker och effektiv betalning har Hockeytown.se ett samarbete med SVEA Bank AB. Vi erbjuder följande betalningsalternativ:
Svea Faktura
Betala inom 14 dagar från varornas ankomst. För att handla mot faktura behöver du uppge personnummer eller organisationsnummer. En kreditupplysning kan komma att genomföras. Vid försenad betalning tillkommer påminnelseavgifter och dröjsmålsränta.
Svea Delbetalning
Delbetala ditt köp över en period. Du kan välja ett lämpligt kampanjalternativ för att fördela betalningen över tid. Du har även möjlighet att betala hela beloppet när som helst före förfallodagen. Precis som med fakturabetalning kan en kreditupplysning genomföras i vissa fall. För att få mer information om delbetalning med Svea, inklusive allmänna villkor, klicka här. Exemplet på effektiv ränta vid ett köp på 10 000 kr, med en löptid på 12 månader, 0 % ränta, en uppläggningsavgift på 195 kr och en aviavgift på 29 kr, är 10,55%.
Svea Kortbetalning
Betalningar med Visa och Mastercard accepteras. Transaktioner sker i enlighet med PCI-DSS och EU:s standarder för onlinebetalningar.
Återbetalning
Återbetalningar sker inom 14 dagar från godkänd retur. Återbetalning sker genom den betalningsmetod som användes vid det ursprungliga köpet, via SVEA Bank.
Betalningsskyldighet
Vid sen betalning tillkommer en påminnelseavgift och dröjsmålsränta. Fordringar kan komma att överlämnas för inkassohantering där ytterligare inkassokostnader kan tillkomma.
Säkerhet
Hockeytown är en HTTPS säkrad hemsida. Hypertext Transfer Protocol Secure (HTTPS) är ett protokoll för krypterad transport av data för HTTP-protokollet. HTTPS krypterar trafiken mellan en dator och hemsidan för att kunna skydda användarens integritet vid känsliga överföringar (t.ex. inloggning, hantering av privat information, samt mera allmänt). Med HTTPS skall förbindelsen inte kunna avlyssnas av tredje part och användaren skall kunna lita på att webbservern är densamma som den utger sig för att vara. Hockeytown.se strävar alltid efter att erbjuda säkra betalningsalternativ. Webbplatsen använder 3D-Secure för att ytterligare förstärka säkerheten vid transaktioner.
Leverans
Normal leveranstid är inom 1-3 arbetsdagar, leverans sker inom Sverige. Om någon av de varor du beställt inte finns i lager meddelar vi dig utan onödigt dröjsmål en ny beräknad leveranstid alternativt har du rätt att häva köpet utan kostnad om leveranstiden är av väsentlig betydelse.
Leveranstiden på klubbeställningar(order som innehåller produkter med tryck) är upp till 2-3 veckor.
Var noggrann när du fyller i leveransadress. För att ändra leveransadress efter det att paketet har lämnat vår lager är vi är tvungna att debitera 200:- extra i fraktavgift. Är du snabb och upptäcker eventuellt fel direkt efter du lagt ordern så ändrar vi leveransadressen gratis.
Leveransmetoder
Du kan välja att få ditt paket levererat till ett ombud eller hem till dörren. Det är på köparens ansvar att tillse att den adress som uppgivits till oss vid beställningstillfället är korrekt. En fraktkostnad tillkommer baserat på paketets vikt, storlek och leveranssätt. Vi erbjuder följande leveranssätt:
Fraktkostnader
Logistiktjänst |
Kostnad |
Förklaring |
|
|
|
Bring |
59 kr |
Hämta hos ombud*. Skickas med tjänsten Bring Parcel pick-up. |
DHL Service Point |
59 kr |
Hämta hos ombud*. Skickas med tjänsten DHL Service Point. Max vikt/mått över 20 kg. Längd 150 cm, längd + omkrets = 300 cm. |
DHL Service Point |
99 kr |
Standardfrakt för Hockeyklubbor – Hämta hos ombud. Skickas med tjänsten DHL Service Point*. Max vikt/mått över 20 kg. Längd 150 cm, längd + omkrets = 300 cm. |
Bring Home Delivery |
199 kr |
Övriga paket med hemleverans*. Skickas med tjänsten Bring Home Delivery. |
|
|
|
Bring Homedelivery |
249 kr |
Skrymmande paket med hemleverans* exempelvis Hockeymål. Skickas med tjänsten Bring Homedelivery. |
Butik Karlstad |
Fri frakt |
Hämta i butik: Hockeystore Karlstad Adress: Axgatan 2, 653 43 Karlstad |
|
|
|
Hämta hos ombud*
Bring: Paketen levereras till mottagarens närmsta utlämningsställe eller postkontor. Mottagaren blir föraviserad med information om var han/hon kan hämta ut sitt paket.
DHL Service Point: En snabb och säker pakettjänst till privatpersoner i Sverige. Leveransen sker nästa helgfria dag och skickas till valt DHL-ombud. Du aviseras via sms när du kan hämta ut paketet. Läs avvikelser hos DHL här.
Hemleverans*
Bring: Leverans vardagar kl. 08.00-17.00, som standard utan kvittens. Levereras sker till anvisad plats om angivet,
annars utanför mottagarens dörr. Mottagaren aviseras när paketet är på väg samt innan leverans. Leverans mot kvittens erbjuds som tilläggstjänst.
Outlösta försändelser
Kostnaden för outlösta försändelser är följande:
Ombud 258 kr
Hemleverans klubbor 398 kr
Hemleverans 771 kr
Terminalhyra
Kan du inte ta emot din hemleverans inom 5 dagar från avisering kommer du att bli debiterad för hanteringskostnader om 249 kr per dag och försändelse.
Klubbeställningar
Leveranstiden för beställning på klubbkonfektion som ska tryckas är upp till två veckor.
Avbeställning
Hockeytown arbetar alltid på att minska leveranstiderna och oftast behandlas din order direkt efter du genomfört ditt köp. På grund av den korta leveranstiden är det därför inte möjligt att göra en avbeställning. Hämta ut din order först, för att sedan returnera den till oss för att undvika extra kostnader (läs outlösta försändelser).
Ångerrätt
Full ångerrätt gäller inom 14 dagar från det att du mottagit varan, vi på Hockeytown erbjuder 60 dagars ångerrätt. Ångerfristen ska anses ha iakttagits om du meddelar oss innan denna 60 dagars period löpt ut. Senast inom 14 dagar efter att du meddelat oss om ditt beslut att frånträda avtalet ska du utan dröjsmål skicka artikeln du ångrar åter till oss.
Ångerrätt gäller ej för följande produkter/tjänster:
- Tryckt teamtextil(tryck av initialer, nummer eller klubb/föreningslogo) då produkten blivit obrukbar för vidare försäljning.
- Skridskor och/eller stål/skenor där du som kund köpt till slipning av varan. Detta då produkten inte längra är i originalskick och blir obrukbar för vidare försäljning.
Använd vår retursedel (du hittar den på baksidan utav orderbekräftelsen eller att ladda ned här nedanför) och skicka den tillsammans med varan i orginalförpackning tillbaka till oss på Hockeystore. Glöm inte att bifoga kvitto eller orderbekräftelse. Vår retursedel:
Retursedel Hockeytown
Du som kund har även enligt lag rätt att använda Konsumentverkets standardblankett för utövande av ångerrätt, vill du använda den kan du ladda ned blanketten här:
Ångerblankett konsumentverket
För att byta en vara gör du en retur på den felaktiga artikeln och lägga en ny order på rätt artikel på Hockeystore.se. Ange inga önskemål om byte i returpaketet då den önskade varan kan vara slutsåld när paketet kommer fram till oss.
För att returnera paket som levererats till ombud:
Fyll returblanketten och packa med varan du vill returnera till oss i ett väl emballerat paket. Klistra på returfraktsedeln och lämna in på ombud. Har tappat bort returfraktsedeln så hjälper kundservice dig med en ny.
För att returnera paket som levereras med hemleverans ska fylla i returblanketten och packa med varan du vill returnera till oss i ett väl emballerat paket. Skicka ett mail till kundservice@hockeystore.se och förse oss med följande information:
Ordernummer
Artikelnummer samt returorsak per artikel (se nedan):
2.1. För liten i storleken
2.2. För stor i storleken
2.3. Motsvarar inte förväntningarna
2.4. Annan orsak (skriv i mailet)
Därefter hör vi av oss med vidare instruktioner. Vi kommer utan onödigt dröjsmål bekräfta att vi tagit emot ditt beslut om att utöva ångerrätten. Obs! Hockeystore löser ej ut paket skickade mot postförskott/efterkrav.
Avdrag värdeminskning på returer
Vi förbehåller oss rätten att göra avdrag på returer med upp till 100% där:
- Orginalkartongen inte är intakt
- Varan är använd eller returnerad på fel sätt
- Vid saknade delar eller eventuella skador.
- Samtliga etiketter och eventuella manualer ska sitta kvar samt skickas med.
- Repor eller små skador debiteras beroende på omfattning/storlek på skada.
- Det är viktigt att ytteremballage används när du packar returen, och att tejp eller annat material inte klistras på originalförpackningen. Detta gäller även för varor som returneras med emballage som kan anses ohygieniskt för vår personal t.ex. förpackningar som tidigare använts till livsmedel.
Undantag gällande ångerrätt
Vid distansavtal och hemförsäljningsavtal har du inte någon ångerrätt om du köper livsmedel som t ex kosttillskott och energibars och övriga artiklar som klassas som livsmedel. Obs! Oöppnade/plomberade förpackningar av exv kosttillskott anses inte undantagna. Ångerrätten gäller inte alls varor som tillverkats eller ändrats i enlighet med dina särskilda önskemål. Vid köp av hygienartiklar eller underkläder, får förseglingen inte vara bruten, sådana varor med bruten försegling kan inte returneras.
Återbetalning
Eventuell återbetalning sker senast 14 dagar efter att vi mottagit meddelande om att du som konsument ångrat dig. Vi kan dock få vänta tills dess att varan har kommit åter eller till dess konsumenten har lämnat ett bevis på att varan återsänts, vilket som sker först. När varan eller varorna är mottagna kontrollerade och godkända så krediteras beloppet inklusive eventuell fraktkostnad. Observera att extra leveranskostnader till följd av att du valt något annat leveranssätt än den billigaste standardleverans vi erbjuder, betalas ej tillbaka. Returnerar du endast en del av din order betalar vi inte tillbaka någon leveranskostnad. Återbetalningen sker via SVEA och de kommer att använda samma betalningsmedel för återbetalningen som du själv har använt för den inledande affärshändelsen. Du som konsument står för returfrakten till oss.
Returkostnaden är:
Ombud (standard returfraktsedel) 79 kr
Hockeyklubbor (levererats till ombud eller hemleverans) 99 kr
Skrymmande exempel Hockeymål (levererats med hemleverans) 399 kr
Returadress:
Spobik AB
Mogölsvägen 14
555 94 Jönköping
Reklamationer
Om en vara avviker från avtalet eller på annat sätt inte motsvarar den beskrivning av varan som vi har givit, kan varan reklameras. Endast ursprungliga fel omfattas av reklamationsrätten, reklamationsrätten omfattar t ex inte fel orsakade av normalt slitage.
Du har 3 års reklamationsrätt från det att du köpt varan. Felet ska anmälas snarast eller så snart felet borde ha upptäckts. Att anmäla fel i varan inom två (2) månader anses alltid inom skälig tid.
För att din reklamation ska bli godkänd behöver du skicka ett mail till kundservice@hockeystore.se med ditt ordernummer, betalningsreferens (kvitto eller orderbekräftelse), bilder och en beskrivning på vad det är som är fel med produkten. Beroende på reklamation kan det ta upp till 14 dagar innan hockeystore återkommer till dig med ett besked. Viktigt att du bifogar faktura/kvitto som bevis annars gäller ingen reklamation.
Återbetalning Reklamation
Om vi företar omleverans eller avhjälpande av felet vid reklamation kommer eventuella fraktkostnader återbetalas inom 14 dagar från den dag företaget mottagit den reklamerade varan. Retur av vara samt återbetalning ska ske utan onödigt dröjsmål. Återbetalningen sker via SVEA och de kommer att använda samma betalningsmedel för återbetalningen som du själv har använt för den inledande affärshändelsen. Returfrakt för eventuellt ny produkt vid godkända reklamationer betalas av Hockeystore. Vid fler reklamationsfrågor kontakta kundtjänst.
Transportskador
Hockeytown ansvarar för varor som skadas eller kommer bort under leverans till dig. För att vi ska kunna göra en reklamation rekommenderar vi att du anmäler det direkt till vår kundtjänst vid synlig transportskada. Dold transportskada rekommenderar vi att du anmäler inom 7 dagar från mottagandet av produkterna. När du tar emot godset är det viktigt att du kontrollerar så inte godset blivit transportskadat, skriv inte under om emballaget inte är helt. Ombudet/transportören måste anmärka på dennes samt din kopia av fraktsedeln innan du skriver under, att emballaget var sönder vid leverans.
Personuppgifter
I samband med din beställning godkänner du att vi lagrar och använder dina uppgifter i vår verksamhet för att fullfölja och tillhandahålla den service som du kan förvänta dig av oss.
All personuppgiftsbehandling sker i enlighet med dataskyddsförordningen. Personuppgiftsansvarig är Spobik AB (org. nr 559155-6633)
Spobiks kundregister innehåller personuppgifter såsom namn, personnummer, postadress, telefonnummer, e-postadress samt IP-nummer. Ändamålet med Spobiks behandling av insamlade personuppgifter är att använda dess för att kunna fullgöra köp på Hockeytown
SVEA kommer att samla personuppgifter om dig i samband med betalning. SVEA är således personuppgiftsansvarig för sådana personuppgifter enligt SVEAs villkor
Hockeytown kommer dela med sig av de personuppgifter till fraktbolagen som krävs för att kunna fullfölja och leverera en beställning.
Om det görs en beställning på en vara som skickas direkt från leverantören så kommer Hockeytown att skicka över de uppgifter som behövs för att kunna slutföra och fullgöra en beställning från leverantören.
När du använder Chatt och/eller FAQ kan Hockeytown komma att hantera och lagra de personuppgifter som t.ex. telefonnummer, för- och efternamn, adress, e-post, IP-nummer som du själv uppger för att kunna logga och spara historik från tidigare chattar.
När du som kund väljer och e-posta till Hockeytown så kommer din e-postadress samt e-posthistoriken att sparas för att göra det möjligt och lättare kunna följa upp och svara på ett ärende.
Inga uppgifter kommer att säljas vidare till tredje part eller skickas vidare till tredje land.
Allmänt om personuppgiftsbehandlingen
All behandling av personuppgifter sker enligt dataskyddsförordningen. Ansvarig för behandlingen är Spobik AB.
Vi sparar bara personuppgifter så länge som det är nödvändigt, därefter raderas de. Om uppgifter skulle vara ofullständiga, felaktiga eller irrelevanta har du rätt att begära att de rättas eller raderas. Du har också rätt att begära skadestånd om behandlingen av dina personuppgifter inte har följt lagen.
Du kan begära ett utdrag på vilka uppgifter som vi har registrerade om dig. För att begära registerutdrag eller rättelse av uppgifter skickar du en skriftlig undertecknad begäran till:
Spobik AB
Mogölsvägen 14
555 94 Jönköping
Företagsfaktura
Följande gäller för kunder som handlar i egenskap av företag och väljer betalning via faktura (”företagsfaktura”).
Kreditprövning: Vid ansökan om betalning via företagsfaktura genomförs sedvanlig kreditprövning, vilket kan innebära att en kreditupplysning inhämtas.
Betalningsvillkor: Förfallodatum och övriga villkor för företagsfaktura framgår av fakturan. Vid fakturabetalning ska betalningen ha mottagits senast 30 dagar från fakturadatum (eller det datum som framgår av fakturan). Vid dröjsmål med betalning tillkommer en påminnelseavgift om 60 kr samt dröjsmålsränta om 2 % per månad från förfallodatum till dess full betalning sker.
Överlåtelse: Samtliga företagsfakturor kommer att överlåtas till Svea Bank AB, 556158‑7634 (”Svea Bank”). Alla betalningar med anledning av fakturan ska erläggas till Svea Bank.
GDPR: Vid betalning via företagsfaktura kommer fakturan att överlåtas till Svea Bank AB och vi delar då företagskundens personuppgifter med Svea Bank. Svea Bank är personuppgiftsansvarig för de fordringar som vi har överlåtit till Svea Bank. För detaljerad information om Svea Banks behandling av personuppgifter, vänligen läs vidare i Sveas dataskyddsinformation som finns tillgänglig på https://www.svea.com/dataskydd eller kontakta Svea via post 169 81 Solna, telefon 08‑514 931 13 eller swp@svea.com. Dataskyddsombud nås på privacy@svea.com.
Eventuella tryckfel
Vi förbehåller oss för fel i information och specifikation, på samtliga i vårt sortiment förekommande produkter. Alla bilder på våra sidor skall ses som illustrationer, och vi kan ej heller garantera att bild återger varans exakta utseende. Vid eventuella felaktigheter (t.ex. fel pris, lagerstatus, tryckfel på hemsidan, massbeställningar m.m.) förbehåller vi oss rätten att korrigera felet i efterhand. Vid eventuell felinformation har du rätt att häva ditt köp, med hänvisning till konsumentköplagen.
Adressändring på befintlig order
Det går att ändra adress på en skickad order mot en avgift på 200:- för administrativt arbete. Kontakta kundtjänst för snabb assistans.
Tvist
Eventuell tvist ska lösas av antingen Allmänna Reklamationsnämndens (ARN) i Sverige: Allmänna Reklamationsnämnden: https://www.arn.se/ , Box 174, 101 23 Stockholm. Alternativt: European Commission Online Dispute Resolution (EU ODR). EU ODR: https://ec.europa.eu/odr
Det räcker att du som konsument hör av dig till en av parterna.
Force Majeure
I händelse av krig, naturkatastrof, stridsåtgärder på arbetsmarknaden, myndighetsbeslut, uteblivna leveranser från underleverantörer, fördyrande omständigheter, samt därmed jämförbar händelse utanför vår kontroll vilken ej skäligen kunnat förutses, och påverkar ingångna avtal samt utfästelser från vår sida, som gör att vi ej kan hålla nämnda avtal/utfästelse, skall utgöra grund till att vi befrias från våra förpliktelser att fullgöra nämnda avtal.